Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (58) XXX | Wydanie internetowe Rok (5) SZTUKA 2024
felieton
POPkultyzm w sosie własnym
Michalina Olszańska-Rozbicka
Rycerze Barabasza
Ostatnio facebooka obiegło zdjęcie małej dziewczynki o wzroku weterana wojny w Wietnamie, tulącej obraz z wizerunkiem Matki Boskiej oraz… karabin. Zdjęcie to pochodziło ze strony Polska Katolicka, na której pojawiały się cyklicznie materiały z tą samą małą dziewczynką oraz jej starszym bratem – były to zdjęcia albo jawnie nawołujące do przemocy, albo po prostu obrażające ludzi o innych poglądach.
Powrót Bachantek
„To jest wojna!” – krzyczymy od czwartku, od kiedy Trybunał Konstytucyjny wykonał w naszą stronę gest Lichockiej i to w najdelikatniejszym temacie, od lat będącym w Polsce tykającą bombą. Wczoraj, we wtorek, naczelnik państwa dolał oliwy do ognia, wygłaszając orędzie do narodu prosto z muzeum figur woskowych Madame Tussauds i bez mrugnięcia okiem nawołując do przemocy w obronie nie tyle nawet polskich kościołów, co Kościoła Polskiego.
felieton
Pull the trigger – wystawa zbiorowa w Gdańskiej Galerii Miejskiej
Anna Matuszewska
Gdańska Galeria Miejska zaprasza nas do wejścia w świat młodego niepokornego malarstwa. Wystawa „Pull the trigger’’ aspiruje do przedstawienia klasycznego medium jakim jest malarstwo i robi to w sposób wychodzący poza obowiązujące schematy.
Sztuka pojednania
Włodzimierz Matuszewski
„Brakuje mi słów”… widzę na okładce popularnego tygodnika smutną twarz pani Krystyny Jandy. To prawda. Obserwując upowszechniającą się znieczulicę i cynizm wśród zwykłych ludzi, czujemy się bezradni.
Brakuje słów… – Ale nie brakuje obrazów. W TVP uporczywie i wielokrotnie pokazywano ten sam obraz. Obraz bezprzykładnej agresji na naszą dumną Ojczyznę: oto imigrant-agresor za pomocą szpadla atakuje zasieki na naszej wschodniej granicy, której bohatersko broni nasza niezłomna Straż Graniczna z sikawkami w ręku, polewając agresora strumieniem lodowatej wody.
„Pod powierzchnią”. Świat ilustracji Joanny Concejo
Anna Matuszewska
Joanna Concejo (z d. Iwankowicz) to polska ilustratorka, mieszkająca od 1998 roku we Francji. Jej przekrojową wystawę prezentuje Gdańska Galeria Miejska.
Titus Schade – igranie z rzeczywistością
Anna Matuszewska
Titus Schade to jeden z ciekawszych artystów niemieckich młodego pokolenia, malarz wywodzący się z Neue Leipziger Schule. Jego prace zaprezentowane zostały niedawno w renomowanej berlińskiej galerii Eigene Art.
m jak młodość – wystawa prac z nowej kolekcji mBanku
Anna Matuszewska
Młoda Polska. Uwaga, mocna teza: młode polskie malarstwo jest niezwykle zróżnicowane. Nowe pokolenie artystów cechuje indywidualizm oraz konsekwentna praca nad oryginalnością tworzonego przekazu. Widać to doskonale w kolekcji ’’m jak młodość’’, która jest wiarygodnym dokumentem czasu i miejsca.
Niezwykłe okładki płyt gramofonowych Trójmiejskiej Sceny Alternatywnej
Hanna Ścisłowska
Już w latach 60. XX wieku okładki płyt wykraczały poza komercyjny standard wyznaczony jeszcze w poprzedniej dekadzie, wkraczając w sferę sztuki. Do najważniejszych przykładów tej wczesnej fuzji sztuki i komercji w tej dziedzinie należą oczywiście okładki dwóch sławnych albumów grupy the Beatles: Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band z 1967 roku, projektu Petera Blake’a (przy współudziale Jann Haworth) oraz albumu The Beatles z 1968 roku, projektu Richarda Hamiltona.
Największa instalacja świetlna w Europie. Robert Irwin ‘’Light and Space’’ w Berlińskim Kraftwerk.
Anna Matuszewska
Robert Irwin, amerykański rzeźbiarz i malarz to jeden z najbardziej znanych na świecie przedstawicieli sztuki Minimalistycznej. W swojej twórczości zajmuje się korelacją między ruchem, światłem i przestrzenią oraz wizualnym wpływem światła na formy geometryczne.
Traktat o trutniach
Włodzimierz Matuszewski
Na wstępie chciałbym złożyć osobistą deklarację: otóż – jestem konserwatystą.
Uważam, że konserwatyzm – przywiązanie do trwałych wartości, istniejących od wieków instytucji, obyczajów, tradycji – to fundament dojrzałej cywilizacji.
Konserwatyzm jest też niezbędny dla Sztuki (czasopisma i Sztuki jako takiej) o paradoksie! – też tej modernistycznej czy awangardowej. Utrwalone tradycją miejsca: muzea, galerie i związane z nimi kulturowe rytuały: zwiedzanie, kontemplowanie, wernisaże… a co dopiero malarstwo sztalugowe! Które funkcjonuje, zdobiąc szacowne ściany różnych poważnych budynków publicznych i prywatnych. To wszystko może istnieć, dzięki zapisanemu w danej wspólnocie narodowej szacunku dla własnego dorobku duchowego i dziedzictwa kulturowego.
Z tej materii życia człowiek się kształtuje – rozmowa z prof. Kiejstutem Bereźnickim
Maria Blażko
Głód. Obrazy Marcina Kędzierskiego, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, 17 listopada 2021 – 23 stycznia 2022
Juliusz Gałkowski
Obrazy Marcina Kędzierskiego konfrontują widza z rzeczywistością. Oznacza to, że – chcąc nie chcąc – osoba oglądająca zadaje sobie pytanie „co widzę?”.
Dane kontaktowe
WYDAWCA:
STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE SZTUKA
00-260 WARSZAWA
MOSTOWA 4 m1/2
KRS 000122705
NIP 5261001202
REGON 010700014
redakcja@czasopismosztuka.pl
Redakcja
redakcja@czasopismosztuka.pl