Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (58) XXX | Wydanie internetowe Rok (5) SZTUKA 2024

Wykorzenieni – Ania Borzobohaty, Jerzy Budziszewski, Karl Stengel. Galeria Le Guern.

19 lip, 2022Aktualności, Felieton, Recenzje, Wystawy

Trójka dojrzałych artystów, których łączy podobne podejście do sztuki oraz kosmopolityczny tryb życia to doskonała recepta na intrygującą wystawę. W warszawskiej galerii Le Guern swoje prace pokazują: Anna Borzobohaty, Jerzy Budziszewski i Karl Stengel. To artyści z różnych pokoleń i środowisk artystycznych którzy zostali ukształtowani przez odmienne kultury. Ich sztuka jest diametralnie różna, ale wszyscy w swojej twórczości oscylują wobec języka abstrakcji. To co jest ich cechą wspólną to doświadczenia migracji oraz przynależności do różnych miejsc i kontekstów kulturowych. W swoich pracach pracują nad abstrakcyjnymi formami, pozbawionymi bezpośrednich odniesień do szeroko rozumianej rzeczywistości. Abstrakcja w ich wydaniu to wolność, która nie jest skrępowana konkretną czasoprzestrzenią.

Ania Borzobohaty urodziła się w 1972 roku w Paryżu, mieszka i pracuje w Krakowie, Paryżu i Caracas. Tworzy rzeźby i trójwymiarowe ścienne kompozycje o mocnych kolorach i geometrycznych formach. W swoich pracach wykorzystuje również efekty optycznej iluzji. To co ciekawe, artystka bardzo często tworzy rzeźby do konkretnych miejsc w przestrzeni publicznej. Jej prace to swoista gra z percepcją wzrokową widzów.

Jerzy Budziszewski (Joshua Ben-Or) ur.1950 na Podlasiu, zm. w Paryżu w 2006 roku. W swojej twórczości zajmował się abstrakcją geometryczną. Widać wyraźnie w jego dorobku artystycznym inspirację pracami Kazimierza Malewicza, ale również Henrykiem Stażewskim. Fascynował go konstruktywizm i właśnie w tym stylu tworzył obrazy, reliefy, rzeźby czy prace w technice graficznej, które możemy zobaczyć na aktualnej wystawie w Le Guern. Pod koniec lat 80 wyemigrował do Izraela, a następnie w latach 90-tych do Nowego Jorku.

Karl Stenger ur. w 1925 roku w Nowym Sadzie, zm. w 2017 r. w Toskanii. Tworzył obrazy i prace na papierze łącząc techniki rysunkowe i malarskie. Jednak po latach spędzonych w Hiszpanii artysta odnalazł się jako malarz koloru. „Pod koniec lat 70. nie mogłem się powstrzymać od wyrażania się w abstrakcji. Stałem się bardzo kolorowy – zielony, czerwony, niebieski z dużą ilością czarnych linii i konturów.(…) W moim malarstwie abstrakcyjnym przez lata zmagałem się z problemem przestrzeni i koloru. W środku zawsze pozostaje jakaś figuratywna forma – ale tylko jako wyraz bardzo intensywnej abstrakcyjnej dewiacji formy ludzkiej(…)Nie jest istotny temat, istotna jest tylko ekspresja w użyciu koloru i form”
W pracy Karla Stengera widać też inspiracje muzyczne, które mogą być odczytywane jako partytury.

Wystawę można obejrzeć do 30.07.2022

Anna Matuszewska

 

Polecamy

Web-art jako nowa sztuka ludowa u Tymka Borowskiego

Tymek Borowski szuka języka, który będzie zrozumiały dla współczesnego odbiorcy.
Według niego takim językiem jest estetyka internetu, z emotikonami, memami, z całą pozorną łatwością do wymazywania i zapominania.
Borysław Czyżak

Przez wizjer Konesera – rozmowa z Łukaszem Spychałą

Na studiach zdecydowałem się na zakup mojego pierwszego aparatu analogowego, który do tej pory jest moim podstawowym aparatem. Jest to Mamiya RB67 Pro-S.

Tydzień Filmu Niemieckiego

26 stycznia 2024 roku pod patronatem medialnym SZTUKI w 10 miastach w Polsce podczas Tygodnia Filmu Niemieckiego rozpocznie się prezentacja najnowszych filmów, powstałych za naszą zachodnią granicą. Ten największy przegląd niemieckiego kina, który organizują wspólnie Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu, zawita do Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Katowic, Opola, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Lublina oraz Kielc i potrwa do 8 lutego 2024 roku. Tym razem filmy będzie można zobaczyć wyłącznie w kinach.