Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (59) XXXI | Wydanie internetowe Rok (6) SZTUKA 2025

Mikołaj Sobczak – Metamorfozy

24 maj, 2021Aktualności

[dss_post_featured_image _builder_version=”4.5.7″ _module_preset=”default”][/dss_post_featured_image]

Nowe obrazy Mikołaja Sobczaka zobaczymy na otwieranej w sobotę (8.05) w warszawskim Polana Institute wystawie Metamorfozy. Cykl obrazów nawiązuje do „Metamorfoz” Owidiusza oraz ich malarskich interpretacji. Metamorfoza jest jednym z najważniejszych kulturowych motywów. Daje nadzieję na trwałe, pozytywne zmiany w obszarze polityki i struktur społecznych.

Prace Mikołaja Sobczaka inspirowane są scenami z publicznych wystąpień i prywatnego życia osób queerowych. Materiały do kolażowych kompozycji pochodzą m.in. z amerykańskich magazynów powstałych w latach 60. („Letters From Female Impersonators”, „Vanguard”, „Female Mimics”), do których osoby nieheteronormatywne mogły wysyłać zdjęcia z domowych sesji crossdresserskich, rysunki, listy oraz wiersze, dzieląc się swoimi doświadczeniami, ale też makijażowymi wskazówkami. Tym samym wykonywały one pierwszy krok w stronę trwalszych zmian. Upubliczniając to, co prywatne, tworzyły siatkę kontaktów, które z kolei pozwalały na działania bardziej systemowe, o większej skali.

Prace są malowane na sklejce, wyciętej w różne formy – grafik z aktywistycznych przypinek rozdawanych w ramach protestów oraz zdjęć z działalności organizacji walczących o prawa człowieka (głównie prawa mniejszości seksualnych i etnicznych).

Drewniane formy nawiązują do teatru epoki oświecenia i zjawiska „żywych obrazów”. Rozkwit „żywych obrazów” miał miejsce u schyłku XVIII wieku. W ogrodach rozstawiano drewniane scenografie, a aktorzy, trwając w bezruchu, odtwarzali kompozycje z płócien mistrzów.

https://www.facebook.com/events/469471210970465

Polecamy

Rozmowa z Bogusławem Lustykiem

To nie jest klasyczny wywiad biograficzny, choć biografia pojawia się jako nieunikniony kontekst. Jest raczej rozmową o potrzebie malowania, o wewnętrznym napięciu, o rytmie jako sile organizującej zarówno obraz, jak i życie.

Art Dubai 2025

Agata Mocarska

Share This