Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (57) XXIX | Wydanie internetowe Rok (3) SZTUKA 2022

felieton

POPkultyzm w sosie własnym

Michalina Olszańska-Rozbicka

Moda na brzydotę, czyli Fruzia i brutalistki

Moda na brzydotę, czyli Fruzia i brutalistki

Wiele tęgich głów próbowało zdefiniować piękno. Teorii powstało mnóstwo, niektóre z nich pozwolę tu sobie przytoczyć, chociażby z czystej przekory. Jednak czym tak naprawdę jest piękno, nie wie nikt. Każdy trochę czuje, ale z pewnością nikt nie wie. No, może oprócz kilku influencerek.

czytaj dalej
Czasem jestem łaski pełna, czasem całkiem pusta

Czasem jestem łaski pełna, czasem całkiem pusta

Dzień kobiet. Dla mnie święto traumatyczne. Nie tylko dlatego, że kojarzy nam się z fatalnym ustrojem socjalistycznym, który paradoksalnie odsunął ludzkość od idei komunizmu na dziesiątki lat, jeśli nie na zawsze. To byłabym w stanie wybaczyć tak, jak wybaczam mojemu państwu, że nie musiałam płacić za edukację. Dzień kobiet natomiast zawsze wzbudzał mój niepokój, ponieważ brutalnie przypominał mi, jak bardzo odbiegam od ogólnie przyjętego, pożądanego modelu kobiecości.

czytaj dalej
Baśń o zlęknionym słowiańskim Golemie

Baśń o zlęknionym słowiańskim Golemie

Michalina Olszańska-Rozbicka

Istnieje sobie taki ulepiony ze świadomości zbiorowej Golem, którego nazywamy Opinią Społeczną. Opinia Społeczna musi się oburzać, bo to praktycznie wszystko, co robi. Niczym chór w tragedii antycznej ochoczo wyraża swoją zbiorową mądrość, najczęściej dla większego dramatyzmu dzieląc się na dwa zantagonizowane obozy. Nierzadko całkiem losowo.

czytaj dalej

felieton

Stan Wyjątkowy

Stan Wyjątkowy

Anna Matuszewska
Stan Wyjątkowy to wystawa, która została pomyślana jako specyficzna platforma. Dzięki niej swoją sztukę mogą pokazać zarówno artyści, którzy w ostatnich latach wyjechali z Ukrainy, jak i twórcy którzy pozostali w kraju, w rejonie wojny. Jednym z głównych nurtów i problemów kulturowych we współczesnej sztuce ukraińskiej jest jej wrażliwość na problematykę polityczno-społeczną.

czytaj dalej
Cinthia Marcelle: A Conjunction of Factors

Cinthia Marcelle: A Conjunction of Factors

Anna Matuszewska
Cinthia Marcelle to brazylijska artystka urodzona w Belo Horizonte w 1974 roku. Twórczość artystki oscyluje wokół multimediów. Zajmuje się przede wszystkim fotografią, sztuką wideo i tworzy instalacje typu „site-specific”. Wystawa w Barcelonie „A Conjunction of Factors” to pierwsza wystawa, która jest oryginalnym spojrzeniem na jej dotychczasową pracę twórczą.

czytaj dalej
Wykorzenieni – Ania Borzobohaty, Jerzy Budziszewski, Karl Stengel. Galeria Le Guern.

Wykorzenieni – Ania Borzobohaty, Jerzy Budziszewski, Karl Stengel. Galeria Le Guern.

Anna Matuszewska
Trójka dojrzałych artystów, których łączy podobne podejście do sztuki oraz kosmopolityczny tryb życia to doskonała recepta na intrygującą wystawę. W warszawskiej galerii Le Guern swoje prace pokazują: Anna Borzobohaty, Jerzy Budziszewski i Karl Stengel. To artyści z różnych pokoleń i środowisk artystycznych którzy zostali ukształtowani przez odmienne kultury. Ich sztuka jest diametralnie różna, ale wszyscy w swojej twórczości oscylują wobec języka abstrakcji.

czytaj dalej
Wassily Kandinsky

Wassily Kandinsky

Hanna Ścisłowska
Było to o zmierzchu, wróciłem do domu z przyborami malarskimi, zatopiony w marzeniach i wspominając wykonaną pracę gdy nagle zobaczyłem na ścianie obraz niesłychanej piękności, promieniujący wewnętrznym blaskiem. Stanąłem zaskoczony, potem zbliżyłem się do tego obrazu-zagadki, na którym widziałem tylko formy, barwę, a którego treść pozostawała dla mnie niezrozumiała. Szybko znalazłem rozwiązanie owej zagadki: był to jeden z moich obrazów zawieszony do góry nogami.

czytaj dalej
Annecy Festival 2022 – relacja

Annecy Festival 2022 – relacja

Anna Matuszewska, Aleksander Matuszewski
Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Animacji w Annecy (gość specjalny Szwajcaria) okazał się wyjątkowo barwny, kreatywny i bogaty w premiery filmowe. Różnorodność animacji stworzonej przez twórców z całego świata pozwalała poznać cały wachlarz artystycznych emocji.

czytaj dalej
„Od kuchni. Żydowska kultura kulinarna” – Muzeum POLIN

„Od kuchni. Żydowska kultura kulinarna” – Muzeum POLIN

Anna Matuszewska
Kultura kulinarna – jedzenie oraz sposób jego przyrządzania jest ważnym elementem tożsamości żydowskiej. W kuchni tak jak w zwierciadle odbija się kultura kształtowana na przestrzeni tysiącleci, w różnych lokalizacjach geograficznych – i zarazem widoczna jest historia, religia i ludzkie relacje.

czytaj dalej
Niezwykłe okładki płyt gramofonowych Trójmiejskiej Sceny Alternatywnej. Część II

Niezwykłe okładki płyt gramofonowych Trójmiejskiej Sceny Alternatywnej. Część II

Hanna Ścisłowska
Muzyka alternatywna w historii muzyki ma określoną pozycję, klasyfikuje się ją jako niszową, a dźwięki stały się alternatywą dla muzycznej głównej fali tak zwanego pop music. To głównie dlatego, że ogół działań w muzyce alternatywnej jest zarówno podobny jak i różny od znanego nurtu muzyki popularnej. Małe wytwórnie i ich działania są znacznie bardziej ograniczone niż wielkich koncernów płytowych. Niewystarczająca ilość informacji o wykonawcach oraz wydawnictwach alternatywnych w największych mediach powodowała jeszcze do niedawna, że fani angażowali się sami w ich upowszechnianie jak i w odbiór muzyki.

czytaj dalej
Mikrozachwyty, czyli tak potrzebne nam teraz wyciszenie

Mikrozachwyty, czyli tak potrzebne nam teraz wyciszenie

Karolina Sierszulska
Wydarzenia z ostatnich tygodni wywołują panikę i lęk, choć jako sąsiedzi zaatakowanej Ukrainy sprawdzamy się zdumiewająco, nie jesteśmy w stanie zapomnieć jaki jest powód naszej pomocy. Musimy podjąć próbę odpowiedniego przeżycia tego ciężkiego czasu, który nie zakończy się z początkiem następnego dnia, musimy nauczyć się jak racjonalnie pomagać, nie poddawać się wciąż szerzącej się dezinformacji, jak wspierać i stawać się oparciem, a przy tym wszystkim potrafić znaleźć chwilę oddechu i wyciszenia.

czytaj dalej

Dane kontaktowe

WYDAWCA:
STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE SZTUKA
00-260 WARSZAWA
MOSTOWA 4 m1/2
KRS 000122705
NIP 5261001202
REGON 010700014
redakcja@czasopismosztuka.pl

Redakcja

redakcja@czasopismosztuka.pl

social media