Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (56) XXVIII | Wydanie internetowe Rok (2) SZTUKA 2021

Język geometrii. Trwałość sztuki

1 paź, 2021Aktualności

Wystawa „Język geometrii. Trwałość sztuki” stanowi wydarzenie podejmujące kilka istotnych zagadnień. Podstawowym jest problem geometrii, którą posługują się na różny sposób wszyscy uczestnicy pokazu. Jest ich 56 i reprezentują 9 krajów Europy oraz Stany Zjednoczone i Kanadę. Drugim ważnym zagadnieniem, podkreślonym tytułem ekspozycji, jest trwałość sztuki. Wszyscy artyści uczestniczący w pokazie zobligowani zostali do przekazania swoich rozważań o losach sztuki w kontekście starożytnej maksymy ars longa, vita brevis, dzięki czemu powstaje obszerna i ciekawa antologia ich wypowiedzi wokół tego tematu.

Głównym też powodem, dla którego wystawa powołana została do życia, związany jest nierozerwalnie z przemijaniem. Ekspozycja ta stanowi bowiem swego rodzaju podsumowanie Międzynarodowych Plenerów dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii, które zainicjowane zostały w 1983 r. przez Bożenę Kowalską i prowadzone przez nią odtąd przez 36 lat, początkowo w Białowieży, potem w Okunince, Orońsku i w ciągu ostatnich 10 lat w Radziejowicach pod patronatem Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu.

Dzięki tym corocznym spotkaniom i udziałowi w nich polskich i zagranicznych, wybitnych artystów – jak Roman Opałka, Jan Pamuła, Eduard Steinberg, Rita Ernst, Heinz Mack, Hellmut Bruch czy Jean-Pierre Viot – stworzone zostały trzy muzealne kolekcje sztuki wzbogacając nasz kraj o dzieła wielkiej wartości artystycznej i nie tylko.
Co zaś szczególnie ważne dominują wśród wszystkich uczestników plenerów twórcy, którzy zgodnie z nazwą tych spotkań traktują geometrię w sztuce nie jako przyjętą formułę, ale jako język przekazu myśli i wzruszeń. Warto pamiętać, że był to w sztuce pradziejów ludzkości najstarszy język przekazu informacji, sięgający czasów paleolitu.
Każdy artysta na wystawie reprezentowany jest co najmniej dwiema pracami wypożyczonymi z kolekcji radomskiej i dla porównania jedną lub dwiema, które powstały w ostatnich latach.

“Język geometrii. Trwałość sztuki”
10.09 – 7.11.2021
Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice

https://www.facebook.com/events/368209881449402

Polecamy

Głód. Obrazy Marcina Kędzierskiego, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, 17 listopada 2021 – 23 stycznia 2022

Juliusz Gałkowski
Obrazy Marcina Kędzierskiego konfrontują widza z rzeczywistością. Oznacza to, że – chcąc nie chcąc – osoba oglądająca zadaje sobie pytanie „co widzę?”.

Wywiad z Katarzyną Karwańską

Anna Matuszewska rozmawia z Katarzyną Karwańską, kuratorką wystawy “Jesteś w trybie incognito. Cross-dressing i domowe sesje fotograficzne” (Instytut Fotografii “Fort”).

Iness Rychlik - Innocence Lost

Iness Rychlik

Młoda polska artystka, od 2012 roku związana z Wielką Brytanią. Studia filmowe na Screen Academy Scotland w Edynburgu ukończyła z najwyższym wyróżnieniem. Jej etiuda studencka „The Dark Box” – opowieść o fikcyjnej wiktoriańskiej fotografce – miała swoją premierę na Festiwalu Camerimage. Jako autorka zdjęć filmowych Iness nominowana była do Złotej Kijanki. Wyreżyserowała także dwa minidokumenty o sztuce dla BBC Scotland. Iness szczególnie rozpoznawalna jest dzięki autoportretom, które subtelnie łączą ze sobą motywy bólu i nagości.