Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (59) XXXI | Wydanie internetowe Rok (6) SZTUKA 2025
felieton
Wojciech Albiński
Nie znaleziono żadnych wyników
Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.
felieton
Marta Bâ
Nie znaleziono żadnych wyników
Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.
POPkultyzm w sosie własnym
Michalina Olszańska-Rozbicka
Nie znaleziono żadnych wyników
Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.
felieton
Wywiad z Katarzyną Karwańską
Anna Matuszewska rozmawia z Katarzyną Karwańską, kuratorką wystawy „Jesteś w trybie incognito. Cross-dressing i domowe sesje fotograficzne” (Instytut Fotografii „Fort”).
L’Arch de Tromphe Wrapped by Christo Javacheff
Juliusz Gałkowski
To naprawdę szczęście, że trzeciego października 2021 roku była niedziela. Zamkniecie ruchu wokół Łuku Triumfalnego i tak wywołało niemałe zamieszanie ale jednak pozwoliło tłumom gromadzić się i przechodzić wokół pomnika zwycięstw Cesarza. Kolejki chętnych do wejścia pod imponujący zabytek ustawiały się wzdłuż alei promieniście rozchodzących się od placu De Gaulle’a, an wszystkie strony świata. Wśród zebranych uwijali się ochroniarze, służby porządkowe, a także wolontariusze w niebieskich kamizelach z napisem: „L’Arch de Tromphe Wrapped”. Ci ostatni chętnie tłumaczyli czy jest oglądana instalacja, ile osób rozkładało metry tkaniny, i ile czasu zajęły przygotowanie i instalowanie.
Otwarcie Galerii Polskiej Młodej Sztuki
29 września br. odbyło się oficjalne otwarcie nowego punktu na artystycznej mapie Warszawy – Galerii Polskiej Młodej Sztuki, która mieści się przy ul. Mikołaja Kopernika 8/18.
Warsaw Gallery Weekend 2021
Anna Matuszewska
Ostatni weekend września wpisał się na stale w artystyczny kalendarz stolicy. Stał się świętem sztuki współczesnej na mapie Warszawy. Warsaw Gallery Weekend to ponad 30 wystaw w galeriach, które pokazują w swoich przestrzeniach znane nazwiska polskich twórców oraz młode gwiazdy sceny niezależnej. Podczas tegorocznej edycji mogliśmy podziwiać prace m in Jana Możdżyńskiego, Jakuba Glińskiego, Zuzanny Bartoszek, Jadwigi Sawickiej, Moniki Sosnowskiej czy Rafała Milacha.
Wilhelm Kotarbiński
Karolina Sierszulska
Wilhelm Kotarbiński, malarz zapomniany. Jego dzieła uległy rozproszeniu lub zniszczeniu podczas I i II wojny światowej, a sam Jerzy Malinowski, autor Malarstwa polskiego XIX wieku, poświęca Kotarbińskiemu zaledwie kilka stron, być może z braku większej ilości źródeł.
Wystawa sztuki współczesnej Not Fair
Anna Matuszewska
Wystawa sztuki współczesnej Not Fair to jedno z ciekawszych wydarzeń artystycznych dedykowane młodej polskiej scenie sztuki współczesnej. Wrześniowa edycja organizowana przez warszawską galerię Raster, odbyła się w zielonym Forcie Mokotów.
Upodobanie do brzydoty
Karolina Sierszulska
Kiedyś ktoś mi powiedział, obserwując mój zachwyt nad zdjęciami Fridy Kahlo, że mam „jakiś dziwny pociąg do brzydoty”. Wówczas pomyślałam – A co jeśli ten ktoś ma rację? Co jeśli „uwielbiam brzydotę”? Nic to, zaparłam się wtedy i nie pozwoliłam mojemu rozmówcy wygrać tej potyczki słownej, uznając koniec końców, oczywiście, że nie ma racji.
Mikro zachwyty nowej generacji, czyli viva mała, drewniana zabawka
Karolina Sierszulska
Ostatnio miałam okazję, po raz pierwszy od dłuższego czasu, odwiedzić niewielką wystawę młodych artystów w Krakowie. Po tylu miesiącach nieuczestniczenia w jakichkolwiek wydarzeniach kulturalnych, przyszłam tam z otwartym umysłem na nowe, dawno niewidziane. Właśnie wtedy przydarzyła się okazja, żeby poddać obserwacji zachowanie ludzi, ale przy tym także swoje. Jak reagują oni na sztukę i kulturę, na piękno i brzydotę,na to co jest im serwowane na obrazie czy fotografii.
Odrealniona madziarska melancholia. Nowe kino węgierskie
Sara Nowicka
W „Czardaszu z mangalicą”, zbiorze esejów o tożsamości Węgrów, Krzysztof Varga doszukuje się przyczyn madziarskiej melancholii w ciężkostrawnej narodowej kuchni. Kaloryczne gulasze, zatykające żyły tłuste mięsa czy obezwładniająca palinka spowalniają i powodują ból brzucha (lub głowy), który każe myśleć o sprawach ostatecznych. Kino z tego kraju jest równie ciężkie, jak tutejsze potrawy – rozlicza się z niełatwą historią, opowiada o życiu toczącym się w cieniu śmierci i bohaterach borykających się z samotnością, traumą i depresją.
Sny o wolności. Kino Waleriana Borowczyka. Część 2
Sara Nowicka
„Erotyka nie zabija, nie unicestwia, nie nakłania do zła, nie prowokuje do popełniania przestępstwa. Wręcz przeciwnie: łagodzi obyczaje, przynosi radość, daje spełnienie, sprawia bezinteresowną przyjemność”. Biorąc pod uwagę to, że w kinie Borowczyka seks prawie zawsze prowadzi do śmierci, słowa wypowiedziane przez niego w rozmowie z Andrzejem Markowskim, mogą brzmieć śmiesznie. Jednak twórczość autora pełna jest paradoksów. Katolicka moralność nie wyklucza obrazoburczych scen, Eros i Tanatos, pesymizm radości z życia i cielesnych uciech. Po czarnobiałym Goto i utrzymanych w odcieniach szarości oraz przygaszonej zieleni Blanche, Borowczyk stworzył swoje dwa najbardziej ekstatyczne hymny ku czci erotyzmu.
Dane kontaktowe
WYDAWCA:
STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE SZTUKA
00-260 WARSZAWA
MOSTOWA 4 m1/2
KRS 000122705
NIP 5261001202
REGON 010700014
redakcja@czasopismosztuka.pl
Redakcja
redakcja@czasopismosztuka.pl
Radaktor naczelny:
Maciej von Klinkoff-Podstolski
vonklinkoff@czasopismosztuka.pl
Z-ca redaktora naczelnego:
Marcin M. Gregorczyk
marcin@czasopismosztuka.pl













