Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (59) XXXI | Wydanie internetowe Rok (6) SZTUKA 2025

Największa instalacja świetlna w Europie. Robert Irwin ‘’Light and Space’’ w Berlińskim Kraftwerk.

28 gru, 2021Felieton, Recenzje, Wystawy

[dss_post_featured_image _builder_version=”4.5.7″ _module_preset=”default”][/dss_post_featured_image]

Robert Irwin, amerykański rzeźbiarz i malarz to jeden z najbardziej znanych na świecie przedstawicieli sztuki Minimalistycznej. W swojej twórczości zajmuje się korelacją między ruchem, światłem i przestrzenią oraz wizualnym wpływem światła na formy geometryczne.

Irwin studiował sztukę w Los Angeles w Otis Collage of Art and Design oraz w California Institute of the Arts. We wczesnym etapie twórczości zajmował się malarstwem w stylu abstrakcyjnego ekspresjonizmu. Jego styl ewoluował od tzw. malarstwa gestów do eksperymentów z minimalizmem, zaś kolejny krok w jego twórczości artystycznej to instalacje. Dołączył do ruchu artystycznego California Light and Space. Prace instalacyjne Irwina skupiają się na doświadczeniu sensorycznym i jego roli w kierowaniu percepcją dzieła przez widza. Kolejny krok w artystycznym życiorysie to prace, które nazwał ’’uwarunkowanymi miejscem’’. Były bardziej wciągającymi dla widza doświadczeniami, niż jego poprzednie prace. W przypadku swoich świetlnych instalacji Robert Irwin stara się zwrócić uwagę widza na miejsce, w którym powstała praca, a następnie na reakcję sztuki na światło i otoczenie.

Tak właśnie artysta stworzył swoją instalacje w przestrzeni dawnej berlińskiej elektrowni na Köpenicker Straße. Instalacja Roberta Irwina ‘’Światło i przestrzeń’’ idealnie wpisuje się w poindustrialną przestrzeń galerii. Artysta razem z kuratorką wystawy Bettiną Kames pracowali nad tym artystyczną koncepcją trzy lata. Berlińska świetlna konstrukcja to wielkoformatowe białe ściana z niepowtarzającymi się abstrakcyjnymi wzorami podświetlonych fluorescencyjnych rurek. Ściana przecina same centrum przestrzeni galeryjnej. Konceptualna praca ma formę awersu i rewersu. Po jednej stronie ściany wolnostojącej o wymiarach 16×16 metrów znajduje się 240 fluorescencyjnych białych znaków, natomiast po drugiej stronie konstrukcji odbiorcę zaskakuje negatyw instalacji w kolorze niebieskim. Jest to największe tego typu dzieło w Europie. Wprowadza na w stan medytacji, jest zarówno minimalne i radykalne w swoim zamyśle.
Słowami artysty: „Widzenie to w zasadzie nie to co tutaj, ale to postrzeganie i odbiór tego co dookoła. To tak jak byśmy byli w centralnej strefie naszych zmysłów, karmieni informacją w każdym momencie naszej percepcji.”

Wystawę ‘’Light and Space ‘’ można zobaczyć w berlińskim Kraftwerk do 30 stycznia 2022.

Anna Matuszewska

[dss_masonry_gallery images=”4140,4141,4142,4143″ title_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][/dss_masonry_gallery]

Polecamy

Rozmowa z Bogusławem Lustykiem

To nie jest klasyczny wywiad biograficzny, choć biografia pojawia się jako nieunikniony kontekst. Jest raczej rozmową o potrzebie malowania, o wewnętrznym napięciu, o rytmie jako sile organizującej zarówno obraz, jak i życie.

Art Dubai 2025

Agata Mocarska

Share This