Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (59) XXXI | Wydanie internetowe Rok (6) SZTUKA 2025

Paul DD Smith | Four feet in the morning, two feet at noon, three feet at night

1 cze, 2021Aktualności

[dss_post_featured_image _builder_version=”4.5.7″ _module_preset=”default”][/dss_post_featured_image]

Stroboskop zaprasza berlińskiego artystę Paula DD Smitha na prezentację jego najnowszej pracy „Four feet in the morning, two feet at noon, three feet at night”.

Otwarcie wystawy: Piątek, 4 czerwca 2021 18:00-21:00/ 21:00-4:00 po wcześniejszym umówieniu się.

Lampy z różnymi wspornikami i malowanymi jedwabnymi kloszami są powtarzającą się formą i motywem w twórczości Paula DD Smitha. W Stroboskopie Smith prezentuje nową rzeźbę-lampę, która wypełnia całą przestrzeń i zaprasza widza aby wszedł do jej środka.
Udostępniając tę przestrzeń, Smith przywołuje tradycję dziewiętnastowiecznej panoramy, hybrydy malarstwa i architektury, zaprojektowanej w celu stworzenia niezakłóconego wrażenia 360-stopniowego widoku symulowanego środowiska. Smith wykorzystuje tę kolistą formę ekspozycji, by zbadać wariacje na temat ikonografii Zuzanny i Starców, historii ze Starego Testamentu, w której kąpiąca się kobieta staje się obiektem podglądactwa dwóch starców. Temat ten często traktowany jest w sposób obosieczny, dramatyzując podglądactwo Starców jako obsceniczne, a jednocześnie oferując nagie ciało Zuzanny dla spojrzenia patrona/widza. Zamiast odtwarzać to inwazyjne spojrzenie i iluzoryczną zasadę panoptyczną tradycyjnej panoramy, lampa Smitha zamierza raczej udaremnić ostateczne odczytanie sceny i ustaloną interpretację ciał. Półprzezroczysty materiał samego abażuru, wykonany z malowanego i częściowo haftowanego jedwabiu, kwestionuje stabilność i umiejscowienie obrazu: czy jest on wewnątrz, czy na zewnątrz (rewers i awers), czy też rzucany jako cienie na ściany? Celem jest, aby ta niestabilność odzwierciedlała metamorficzne i „chimeryczne” podejście do figuracji, które opiera się nabytemu i petryfikującemu spojrzeniu.

https://www.facebook.com/events/146489780808590

Polecamy

Rozmowa z Bogusławem Lustykiem

To nie jest klasyczny wywiad biograficzny, choć biografia pojawia się jako nieunikniony kontekst. Jest raczej rozmową o potrzebie malowania, o wewnętrznym napięciu, o rytmie jako sile organizującej zarówno obraz, jak i życie.

Art Dubai 2025

Agata Mocarska

Share This