Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (57) XXIX | Wydanie internetowe Rok (4) SZTUKA 2023

Titus Schade – igranie z rzeczywistością

1 lut, 2022Aktualności, Felieton, Recenzje, Wystawy

Titus Schade to jeden z ciekawszych artystów niemieckich młodego pokolenia, malarz wywodzący się z Neue Leipziger Schule. Jego prace zaprezentowane zostały niedawno w renomowanej berlińskiej galerii Eigene Art.

Malarstwo młodego artysty z Lipska igra z rzeczywistością, iluzją i fantazją. Tworzy oniryczne prace, które mają wielką siłę przyciągania. W swoich obrazach uwiecznia obiekty, których nie da się bezpośrednio zweryfikować. Początkowo pozornie nieistotne fragmenty rzeczywistości wyrwane są z kontekstu co wzmacnia intensywność ekspresji do punktu surrealistycznego.
Malarz inspiruje się architekturą, w szczególności ogromnymi niezamieszkanymi magazynami w porcie Lindauer w Lipsku. Industrialną przestrzeń przetwarza na swój własny indywidualny sposób. Oddziela architekturę od otoczenia otwierając przy tym zupełnie nowe spojrzenie na koncepcję architektoniczną. Interpretuje przestrzeń wykorzystując rzeźbiarską grę poszczególnych elementów na minimalistyczny język formy artystycznej. Precyzyjnie namalowane obrazy Titusa Schade prezentują porządek i nie są w żaden sposób przepełnione akcją i dramatem. Delikatne ślady pejzażu, skaliste góry czy sceny ukazujące osobliwe kształty, jakby uformowane z dymu, pokazują to co niewyobrażalne, coś na co nie można znaleźć żadnych określeń. Pozornie nieistotne fragmenty rzeczywistości wyrwane z kontekstu tworzą surrealistyczną aurę. Titus poprzez geometrię kształtów tworzy napięcia, które oddziałują na widza potęgując uczucie napięcia i poczucie chłodnego dystansu. Kolory dominujące w jego obrazach to odcienie granatu i dominująca czerń, co sprawia, że puste struktury architektoniczne wyglądają jak tło do scen filmowych. Atmosfera obrazów jest enigmatyczna i melancholijna. Malarz tworzy subtelne gradacje między odległością a bliskością. Jego prace dopełniają się w bezpośrednim odbiorze widzów. W ten sposób każdy obraz otrzymuje nowe znaczenie. Siłą jego prac jest jego artystyczna wrażliwość przejawiająca się w autentycznej oryginalności.

Anna Matuszewska

Polecamy

YBA – Young British Art

Natalia Gaj
Wraz z końcem lat 80. XX w. Wielka Brytania zmaga się z załamaniem gospodarczym – przedsiębiorstwa upadają pod ciężarem recesji, wysokie bezrobocie budzi przerażenie, a zaniedbanie wielu dzielnic nie daje złudzeń, co do poprawy warunków życia. W tym czasie nie tylko w Londynie, ale całej Wielkiej Brytanii, funkcjonuje zaledwie kilka mało istotnych galerii sztuki. Londyn właściwie nie istnieje na artystycznej mapie świata. Na tej podstawie zaczęło powoli wyrastać nowe pokolenie młodych brytyjskich artystów i artystek – pełnych zapału, nowych idei, pomysłów, bezkompromisowych i kontrowersyjnych.

Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Annecy

Anna i Aleksander Matuszewscy
Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Annecy we Francji w malowniczym miasteczku we francuskich Alpach zaoferował uczestnikom bogaty i zróżnicowany program artystyczny. Selekcja tegorocznego programu okazała się dla organizatorów ogromnym wyzwaniem. Do konkursu filmów krótkometrażowych nadeszło ponad 3200 zgłoszeń z ponad 100 krajów z całego świata. W konkursie oficjalnym filmów krótkometrażowych zostało pokazanych 37 filmów. Oficjalna Selekcja Annecy 2023 została wybrana przez dyrektora artystycznego festiwalu, Marcela Jeana, wraz z zespołem ds. planowania.

Natalia Fundowicz

W swojej sztuce Natalia Fundowicz inspiruje się przede wszystkim kobietami. Uwielbia pokazywać kobiecą delikatność, a jednocześnie niezwykłą siłę i odwagę, ruch, linię, piękno i emocje.