Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (56) XXVIII | Wydanie internetowe Rok (2) SZTUKA 2021

Wystawa: Willmann encore. Męczeństwa apostołów

3 Lut, 2021Aktualności, Wystawy

Warszawska wystawa “Willmann encore. Męczeństwa apostołów” czeka na zwiedzających od wtorku 2 lutego 2020 r. Monumentalne malarskie dzieła śląskiego Rembrandta będzie można oglądać na żywo w oddziale Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego przy pl. Bankowym 1A (d. Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II wejście od ul. Elektoralnej) g. 12-18 wt-ndz.

Słynny cykl Michaela Willmanna „Męczeństwa apostołów”, który po przeszło 75 latach został scalony i pokazany na wrocławskiej wystawie „Willmann. Opus magnum”, oglądać jeszcze można do połowy stycznia 2021 w Warszawie. Przed powrotem do kościołów monumentalne obrazy zagoszczą w MT 5,14 – Oddziale Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie.

Cykl „Męczeństwa apostołów” (1661–1700) to jedno z najwybitniejszych dzieł środkowoeuropejskiego malarstwa barokowego. Obrazy malowane specjalnie dla opactwa w Lubiążu zdobiły ściany lubiąskiego kościoła do 15 października 1943 r. W roku 1952 trafiły do warszawskich kościołów, gdzie zastąpiły dzieła zniszczone w czasie II wojny światowej.

Cykl przedstawia sceny męczeństwa 12 apostołów, a także św. Szczepana, św. Pawła i św. Wawrzyńca oraz związany tematycznie obraz Podniesienie krzyża. Obrazy stały się sławne jeszcze za życia artysty, były wymieniane jako wyjątkowa atrakcja Lubiąża, inspirowały wielu ówczesnych i późniejszych artystów.

Otwarcie wystawy: 2.02.2021

Miejsce: Oddział MT 5,14 (Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego), pl. Bankowy 1 (dawne Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II), Warszawa

Link: Muzeum Narodowe we Wrocławiu

(vk)

Polecamy

Gra w klasy

Sara Nowicka

Światowe kino z uwagą przygląda się coraz bardziej napiętym konfliktom społecznym. Szczególnie dysproporcje między biednymi a bogatymi są ostatnio chętnie brane na tapet. Popularność takich tytułów jak „Parasite” (2019, reż. Joon-ho Bong), „To my” (2019, reż. Jordan Peele) czy „Polowanie” (2020, reż. Craig Zobel) świadczy o tym, że uniwersalne opowieści o braku porozumienia między przedstawicielami różnych klas są potrzebne oraz interesujące dla widzów.

Recenzja – PPPasolini, film Małgi Kubiak, 2015

Andrzej Słodkowski

Gdybyśmy mieli takich artystów w partii komunistycznej jak Pasolini ja bym się zapisał, ale nie mieliśmy. Żeby świat wzbogacić. Teraz świat jest jednokierunkowy, aby go skończenie ułożyć według jednej matrycy, Nato, itd. Forma /FILMU/ jest groteskowa, ale zawartość jest wierna faktom i mitom.. Nawet dziś nie wiemy, jak zginęła Marylin Monroe, zabójstwo czy samobójstwo? Zabójstwo jest bardziej logiczne, jako pierwsze zabójstwo z serii J.F.K. Morderstwo Pasoliniego jest brutalne, mocne w tradycji kina brutalnego. /Rzym, Miasto Otwarte Roberta Rosselliniego./

Obrazy i słowa

Sara Nowicka

Mam szczęście pracować w pięknym, modernistycznym gmachu, powstałym na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych zeszłego wieku. Przypomina trochę budynki z arcydzieł niemieckiego ekspresjonizmu – futurystyczne i monumentalne, które onieśmielają i fascynują jednocześnie.