Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (58) XXX | Wydanie internetowe Rok (5) SZTUKA 2024

Największa instalacja świetlna w Europie. Robert Irwin ‘’Light and Space’’ w Berlińskim Kraftwerk.

28 gru, 2021Felieton, Recenzje, Wystawy

Robert Irwin ‘’Light and Space’’ w Berlińskim Kraftwerk

Robert Irwin, amerykański rzeźbiarz i malarz to jeden z najbardziej znanych na świecie przedstawicieli sztuki Minimalistycznej. W swojej twórczości zajmuje się korelacją między ruchem, światłem i przestrzenią oraz wizualnym wpływem światła na formy geometryczne.

Irwin studiował sztukę w Los Angeles w Otis Collage of Art and Design oraz w California Institute of the Arts. We wczesnym etapie twórczości zajmował się malarstwem w stylu abstrakcyjnego ekspresjonizmu. Jego styl ewoluował od tzw. malarstwa gestów do eksperymentów z minimalizmem, zaś kolejny krok w jego twórczości artystycznej to instalacje. Dołączył do ruchu artystycznego California Light and Space. Prace instalacyjne Irwina skupiają się na doświadczeniu sensorycznym i jego roli w kierowaniu percepcją dzieła przez widza. Kolejny krok w artystycznym życiorysie to prace, które nazwał ’’uwarunkowanymi miejscem’’. Były bardziej wciągającymi dla widza doświadczeniami, niż jego poprzednie prace. W przypadku swoich świetlnych instalacji Robert Irwin stara się zwrócić uwagę widza na miejsce, w którym powstała praca, a następnie na reakcję sztuki na światło i otoczenie.

Tak właśnie artysta stworzył swoją instalacje w przestrzeni dawnej berlińskiej elektrowni na Köpenicker Straße. Instalacja Roberta Irwina ‘’Światło i przestrzeń’’ idealnie wpisuje się w poindustrialną przestrzeń galerii. Artysta razem z kuratorką wystawy Bettiną Kames pracowali nad tym artystyczną koncepcją trzy lata. Berlińska świetlna konstrukcja to wielkoformatowe białe ściana z niepowtarzającymi się abstrakcyjnymi wzorami podświetlonych fluorescencyjnych rurek. Ściana przecina same centrum przestrzeni galeryjnej. Konceptualna praca ma formę awersu i rewersu. Po jednej stronie ściany wolnostojącej o wymiarach 16×16 metrów znajduje się 240 fluorescencyjnych białych znaków, natomiast po drugiej stronie konstrukcji odbiorcę zaskakuje negatyw instalacji w kolorze niebieskim. Jest to największe tego typu dzieło w Europie. Wprowadza na w stan medytacji, jest zarówno minimalne i radykalne w swoim zamyśle.
Słowami artysty: „Widzenie to w zasadzie nie to co tutaj, ale to postrzeganie i odbiór tego co dookoła. To tak jak byśmy byli w centralnej strefie naszych zmysłów, karmieni informacją w każdym momencie naszej percepcji.”

Wystawę ‘’Light and Space ‘’ można zobaczyć w berlińskim Kraftwerk do 30 stycznia 2022.

Anna Matuszewska

Polecamy

Przez wizjer Konesera – rozmowa z Łukaszem Spychałą

Na studiach zdecydowałem się na zakup mojego pierwszego aparatu analogowego, który do tej pory jest moim podstawowym aparatem. Jest to Mamiya RB67 Pro-S.

Tydzień Filmu Niemieckiego

26 stycznia 2024 roku pod patronatem medialnym SZTUKI w 10 miastach w Polsce podczas Tygodnia Filmu Niemieckiego rozpocznie się prezentacja najnowszych filmów, powstałych za naszą zachodnią granicą. Ten największy przegląd niemieckiego kina, który organizują wspólnie Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu, zawita do Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Katowic, Opola, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Lublina oraz Kielc i potrwa do 8 lutego 2024 roku. Tym razem filmy będzie można zobaczyć wyłącznie w kinach.

Rozmowa z dziełem, czyli o twórczości Michała Jamioła

W swej artystycznej praktyce Jamioł sięga nie tylko do kanonu współczesnej historii sztuki,
ale także to spuścizny dawnych mistrzów malarstwa hiszpańskiego i austriackiego.