Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (59) XXXI | Wydanie internetowe Rok (6) SZTUKA 2025
felieton
Wojciech Albiński
Opary benzyny ołowiowej [Na punkty]
to wypełniam
Śmieciowe jedzonko [Na punkty]
I dalej z córką R. w Londynie. Pod Westminsterem (to się odmienia?) parada traktorów, a właściwie strajk. Bronią rolnictwa, skazanego na porażkę. Fantazyjnie trąbią i tak trąbiąc rozjeżdżają się blokować ruch w mieście. Do traktorów machają turyści. Obok trwają...
felieton
Marta Bâ
Nie znaleziono żadnych wyników
Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.
POPkultyzm w sosie własnym
Michalina Olszańska-Rozbicka
Córeczko, nie bądź grzeczna
Czy jestem feministką? Kilka lat temu powiedziałabym, że nie. Ale nie dlatego, że nie zgadzałam się z postulatami środowisk lewicowych. Po prostu brzydziłam się łatek. Nie czułam potrzeby określania dokładnie swoich poglądów politycznych, ani orientacji seksualnej, już nie mówiąc o czymś tak płynnym, jak wiara. Godząc się na przynależność do jakiejś grupy, niejako podpisujemy się pod wszystkim, co ślina przyniesie na język jej najgłośniejszym przedstawicielom.
Podążaj drogą Maat
Przygotowując się do tego tekstu, trafiłam na artykuł pt. „Prawo i Sprawiedliwość w Starożytnym Egipcie”. I oczywiście mój mózg od razu wziął się za fantazjowanie o przygodach partii rządzącej w krainie faraonów.
Oni nie chcą, żebyś o tym wiedział
Dzisiaj pomówimy sobie o fenomenie, który jest mi znany aż za dobrze i z jednej strony go uwielbiam, a z drugiej szczerze nienawidzę. O teoriach spiskowych. Wielu moim znajomym sprawia wręcz erotyczną rozkosz tworzenie koszmarnych scenariuszy, sugerujących, że właściwie każde nasze pierdnięcie jest sterowane z góry.
felieton
Przez wizjer Konesera – rozmowa z Łukaszem Spychałą
Na studiach zdecydowałem się na zakup mojego pierwszego aparatu analogowego, który do tej pory jest moim podstawowym aparatem. Jest to Mamiya RB67 Pro-S.
Rozmowa z dziełem, czyli o twórczości Michała Jamioła
W swej artystycznej praktyce Jamioł sięga nie tylko do kanonu współczesnej historii sztuki, ale także to spuścizny dawnych mistrzów malarstwa hiszpańskiego i austriackiego.
Jerzy Nowosielski – nie tylko IKONY
Hanna Ścisłowska
Od samego początku dużym przeżyciem dla młodego Nowosielskiego była liturgia w greckokatolickiej cerkwi. Ogromne wrażenie zrobiła na nim zarówno sztuka ikon jak i muzyczna oprawa nabożeństw. Muzyczne fascynacje zawdzięcza ojcu, który prowadził go na koncerty i do opery.
YBA – Young British Art
Natalia Gaj
Wraz z końcem lat 80. XX w. Wielka Brytania zmaga się z załamaniem gospodarczym – przedsiębiorstwa upadają pod ciężarem recesji, wysokie bezrobocie budzi przerażenie, a zaniedbanie wielu dzielnic nie daje złudzeń, co do poprawy warunków życia. W tym czasie nie tylko w Londynie, ale całej Wielkiej Brytanii, funkcjonuje zaledwie kilka mało istotnych galerii sztuki. Londyn właściwie nie istnieje na artystycznej mapie świata. Na tej podstawie zaczęło powoli wyrastać nowe pokolenie młodych brytyjskich artystów i artystek – pełnych zapału, nowych idei, pomysłów, bezkompromisowych i kontrowersyjnych.
Natalia Fundowicz
W swojej sztuce Natalia Fundowicz inspiruje się przede wszystkim kobietami. Uwielbia pokazywać kobiecą delikatność, a jednocześnie niezwykłą siłę i odwagę, ruch, linię, piękno i emocje.
Tsuguharu Foujita
Natalia Gaj
Ekscentryczny i intrygujący, utalentowany i autentyczny. Japoński artysta za młodu wyjechał do Paryża w poszukiwaniu prawdziwej, autentycznej sztuki. Łatwo się zakochiwał, a obiektem jego fascynacji były nie tylko kobiety, ale również koty, które z czasem stały się znakiem szczególnym jego sztuki. Czarował niecodziennym wyglądem i ubiorem, a jego technika malarska, która do dziś pozostaje nierozwiązaną zagadką, budziła zachwyt i zazdrość w całym środowisku artystycznym.
Gaya Lastovjak. Wywiad z artystką.
Gaya Lastovjak worzy trójwymiarowe obrazy za pomocą techniki własnej używając paper-mache, płótna i farby olejnej. Obrazy ujawniają rzeźbiarskie widzenie formy, zaskakują swoją różnorodnością pod względem struktury jak i przesłania, koncentrując się na ukazaniu aspektu ludzkiej egzystencji.
PGS w Sopocie. Jacek Staniszewski – Nobody’s Perfect
„Nobody’s Perfect” to prace trójmiejskiego artysty związanego z ASP w Gdańsku Jacka Staniszewskiego. Wystawa w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie prezentuje wybór grafik oraz instalacji z ostatnich lat.
Anna Matuszewska
WGW 2022
Anna Matuszewska
Tegoroczna edycja Warsaw Gallery Weekend 2022 stanowiła przegląd najciekawszych wystaw i zjawisk w sztuce współczesnej. Po raz dwunasty galerzyści i kuratorzy zaprosili nas w artystyczną podróż w poszukiwaniu wiedzy czym zajmuje się aktualna scena artystyczna w Polsce. Podczas wydarzenia można było zobaczyć 38 wystaw w 33 galeriach. W tym roku spoza stolicy zostali zaproszeni m.in Este z Gliwic oraz Łęctwo z Poznania.
Stan Wyjątkowy
Anna Matuszewska
Stan Wyjątkowy to wystawa, która została pomyślana jako specyficzna platforma. Dzięki niej swoją sztukę mogą pokazać zarówno artyści, którzy w ostatnich latach wyjechali z Ukrainy, jak i twórcy którzy pozostali w kraju, w rejonie wojny. Jednym z głównych nurtów i problemów kulturowych we współczesnej sztuce ukraińskiej jest jej wrażliwość na problematykę polityczno-społeczną.
Dane kontaktowe
WYDAWCA:
STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE SZTUKA
00-260 WARSZAWA
MOSTOWA 4 m1/2
KRS 000122705
NIP 5261001202
REGON 010700014
redakcja@czasopismosztuka.pl
Redakcja
redakcja@czasopismosztuka.pl
Radaktor naczelny:
Maciej von Klinkoff-Podstolski
vonklinkoff@czasopismosztuka.pl
Z-ca redaktora naczelnego:
Marcin M. Gregorczyk
marcin@czasopismosztuka.pl


![Opary benzyny ołowiowej [Na punkty]](https://czasopismosztuka.pl/wp-content/uploads/2025/08/pustka-400x250.png)
![Śmieciowe jedzonko [Na punkty]](https://czasopismosztuka.pl/wp-content/uploads/2025/08/wa1-400x250.png)














