Ukazuje się od 1946 w Krakowie, a następnie w Warszawie jako PRZEGLĄD ARTYSTYCZNY, od 1974 SZTUKA, Rok (58) XXX | Wydanie internetowe Rok (5) SZTUKA 2024
aktualności
Jerzy Hejnowicz „Mayday 2-0-2-1” – wystawa w CAT w Ustce
W Centrum Aktywności Twórczej w Ustce zagości wystawa Jerzego Hejnowicza pt. „Mayday 2-0-2-1” która odwołuje się do tragicznych wydarzeń z niedalekiej przeszłości – śmierci załogi podwodnego rosyjskiego okrętu atomowego K-141 KURSK. W swojej instalacji artysta odnosi się do praktycznego skazania na śmierć ocalałych członków załogi, poświęconych w imię politycznych strategii i ochrony militarnych sekretów.
Wojciech Ćwiertniewicz „Poza jakimkolwiek miejscem” – wystawa w Galerii Kameralnej w Słupsku
Na solowej wystawie Wojciecha Ćwiertniewicza zatytułowanej Poza jakimkolwiek miejscem zobaczymy obrazy wypełnione organicznymi formami w duchu malarstwa Jadwigi Maziarskiej czy Marii Jaremy.
Lena Achtelik – Czy teraz jest tyle samo motyli co wtedy, gdy byliśmy dziećmi?
Lena Achtelik jest malarką, która w swej sztuce często sięga po zarówno romantyczne, jak i naturalistyczne wizje śmierci. Akcentuje jej warstwę symboliczną, zagadnienia materialności i duchowości, metamorfozy, odniesienia do narracji gabinetów osobliwości, rytuałów pogrzebowych, obecności i nieobecności. Widoczna jest silna inspiracja językiem, literaturą, sztuką dawną, sposobami kultywowania i przedstawiania śmierci na przestrzeni wieków.
Uladzimir Pazniak – My po prostu zdechniemy, a oni pójdą do Nieba
W 2018 roku media obiegła wypowiedź Władimira Putina: „Agresor powinien wiedzieć, że kara jest nieunikniona. My jako męczennicy trafimy do raju, a oni po prostu zdechną.” Wyrwane z kontekstu sformułowanie natychmiast rozbudziło wyobraźnię. Dmitrij Pieskow wyjaśnia, że słowa Putina należy traktować jako alegorię. Polityk staje się tym samym twórcą moralitetów, nauczycielem sztuki umierania. W przemowie Putina następuje wyraźny podział na zwykłe zdychanie jednych i wizję utopijnej nieśmiertelności dla drugich.
Ziemia szałem ukochana
W sobotę (10.04), na początku jeszcze w formie online, nową wystawę zaprezentuje gdańska galeria UL. „Wystawa odnosi się do praktyk władzy, definiującej wybrane jednostki lub grupy społeczne jako niedopasowane do systemu, spychającej je na wygodny — dla niej, władzy — margines. Tytuł wystawy, będący parafrazą fragmentu Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego, nawiązuje także do figury „szalonego patrioty”, kurczowo przywiązanego do idei narodowych, który za wszelką cenę dąży do urzeczywistnienia fantasmagorycznej wizji Polski, rozumianej jako „uberpaństwo”.
Wystawa Bogny Burskiej „Krew i Cukier”
30 marca zostanie udostępniony wirtualny spacer 3D po wystawie “Krew i cukier”. Ze względu na obostrzenia Galeria pozostaje zamknięta dla odwiedzających. Jak tylko będzie możliwe ponowne zwiedzanie galerii sztuki wystawa zostanie wznowiona w formie stacjonarnej.
Wirtualny spacer po wystawie „Milky Way”
Do 11 kwietnia za pośrednictwem strony bwa.oststrowiec.pl można odbyć wirtualny spacer po najnowszej wystawie prezentowanej w Galerii Biura Wystaw Artystycznych „Milky Way”, której autorem jest Kornel Janczy.
Wystawa „Wspólnota”
30 marca miała otworzyć się nowa wystawa w Galerii Salonu Akademii Koneser, ze względu na obostrzenia można jednak póki co oglądać ją w formie dokumentacji. Kuratorowana przez Eulalię Domanowską, do niedawna dyrektorkę Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Wspólnota prezentuje prace Koła Naukowego Artystów, inicjatywy powołanej do życia przez profesora warszawskiej ASP i dyrektora Salonu Akademii Pawła Nowaka z okazji dziesięciolecia galerii.
Sebastian Winkler – Skóra spruta i krew popsuta (Skin is Soiled, Blood is Spoiled)
26 marca w Stroboskop Art Space otworzy się wystawa Sebastiana Winklera, absolwenta malarstwa na warszawskiej ASP, a obecnie asystenta w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej na macierzystej uczelni.
Dane kontaktowe
WYDAWCA:
STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE SZTUKA
00-260 WARSZAWA
MOSTOWA 4 m1/2
KRS 000122705
NIP 5261001202
REGON 010700014
redakcja@czasopismosztuka.pl
Redakcja
redakcja@czasopismosztuka.pl